ATOMERŐMŰVI FŰTŐELEMEK BURKOLATÁNAK KOPÁSOS SÉRÜLÉSE NORMÁL ÜZEMELÉS SORÁN

A VVER fűtőelemek burkolatának kopásos sérülését kísérletekben szimulálták. A mérések egyrészt a kazettába került idegen testek, másrészt a távtartórács lehetséges koptató hatását vizsgálták. Az eredmények rámutattak, hogy a távtartórácsnál akkor léphet fel kopás, ha a rács nem rögzíti eléggé mereven a rudakat. A fűtőelemek kilyukadásához a zónába került idegen test és a burkolat között több százezer vagy több millió érintkezésnek kell létrejönnie.

FRETTING FAILURE OF NUCLEAR FUEL CLADDING DURING NORMAL OPERATION

The fretting failure of VVER fuel was experimentally simulated. The tests covered the spacer grid-to-rod type interactions and investigated the role of debris in fretting phenomena. The experimental results pointed out that fretting at the spacer grid can be formed if the spacer grid does not fix strongly the fuel rods. The debris fretting can take place after several hundred thousands or millions of direct contact between the cladding surface and the debris.

Csatolt anyag: