Súlyos baleset elhárítás Az aktív zónán belüli tűzgyulladás megakadályozása

Annak érdekében, hogy az atomenergetika visszanyerje az emberek támogatását, sikeres súlyos baleset elhárítási stratégiát kell demonstrálnia a szakembereknek. Mind a nyomott vizes (PWR), mind a forraló vizes (BWR) atomerőművekben a súlyos baleset az üzemanyag-burkolat heves reakciója – begyulladása és tűzvészként való terjedése – a túlhevített vízgőzzel az aktív zónában. Az eredményes megoldás a tűz begyulladásának a megakadályozása lehet, amihez meg kell értenünk a súlyos baleset lefolyásának dinamikáját. A súlyos baleset kizárásához az szükséges, hogy a személyzet gyors nyomáscsökkentéssel közbelépjen, és rendelkezésére álljon megfelelő mennyiségű hűtővíz-tartalék, amely a nyomáscsökkenés hatására – egészen az atmoszférikus nyomásig – lépcsőzetesen befecskendezésre kerül a reaktor aktív zónája alá. Ez szolgáltatja a begyulladást megakadályozó hűtést. Rendelkeznek-e a jelenlegi blokkok minden szükséges kellékkel ehhez? Milyen kiegészítő berendezések szükségesek és milyen módosításokat kell foganatosítsunk a kezelési, üzemzavar elhárítási utasításainkban? Alább ezekre a kérdésekre olvashatók válaszok.

 

Severe accident prevention strategy = reactor core firestorm prevention In order to regain the public support for nuclear power we must abandon the practice of defending against diverse initiating events and demonstrate a successful severe accident prevention strategy. It is evident that the severe accident in the PWR and BWR plants is a firestorm of cladding – coolant reaction within the core, destroying the first barrier between the radioactive fission products containing fuel pellets and the environment. Preventing the firestorm ignition is the winning strategy for the future of nuclear power, and it does not require the abandonment of PWR and BWR proven designs. It just requires the full understanding of the dynamics of severe accident progression and the timely intervention of operators by rapid depressurization and staged all the way to gravity flooding of reactor. Do we have all the means to do that? What additions we have to make to our hardware and what are the necessary corrections in our accident response manuals?